زبان های برنامه نویسی متن باز را می توان نقطه عطفی در توسعه برنامه ها و اپلیکیشن ها دانست. این امر سبب شده تا همه بتوانند از بستر فراهم شده، به تولید نرم افزارها و ابزارهای بسیار کارآمد بپردازند. از طرف دیگر، زبان های برنامه نویسی چون PHP که متن باز هستند، زمینه را برای سوء استفاده افرادی که ایده ها را به سرقت برده و یا نرم افزارهایی که زحمات زیادی برای شان کشیده شده را فراهم می کند. اینجا ضرورت استفاده از یون کیوب مشهود می‌‌شود. سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس و جوملا بصورت رایگان و بدون هزینه در دسترس بوده و صدها هزار کاربر در سراسر دنیا از این نوع بسترها به سادگی استفاده می کنند. از آنجایی که کدها عمومی هستند، همه می توانند فایل های شما را بررسی کنند که همین موضوع زمینه ساز بروز حفره های امنیتی شده و ایمنی سایت شما را به خطر می اندازد. حال فکرش را بکنید که تمام قالب ها، افزونه ها و سایر برنامه های مشابه، به همین شکل قابل دستکاری و خرابکاری هستند. ما در این مقاله قصد داریم یون کیوب را معرفی کرده و ضرورت استفاده از یون کیوب هم بیان کنیم.
با یک اشتباه در برنامه نویسی، هکرها وضعیت فوق را تشخیص داده و بدین ترتیب تمام فروشگاه ها و کسب و کارهای بستر وب، مورد حمله و نفوذ قرار می گیرند که در ساده ترین حالت، اطلاعات شان از بین می رود.
با استفاده از ionCube، این نگرانی ها دیگر وجود نخواهد داشت زیرا فایل‌ های تهیه‌شده توسط یون کیوب، علاوه بر کد گذاری، برای احتمال دستکاری شدن نیز دائما کنترل می شوند. جالب است بدانید حتی یک نقطه یا کاما، سریعا توسط سرور به عنوان عامل غیر قابل پردازش در نظر گرفته شده و درج کدهای مخرب بین ساختار اصلی غیرممکن است.

یون کیوب یا ionCube چیست؟

از آنجایی که نرم افزارهای تولید شده به زبان PHP به دلیل open source بودن توسط هر شخصی قابل ویرایش هستند، لازم است تا برای محافظت از کدها آنها را رمزگذاری و محافظت کنیم. هرچند برنامه های زیادی برای امنیت کدهای نوشته شده وجود دارد، در عین حال، وجود یک بستر کارامد و قابل اعتماد بسیار بیشتر مورد نیاز خواهد بود تا ریسک کردن بر روی هر سازوکار دیگری.
یکی از بهترین نرم افزارهای حفاظت های کدهای PHP، برنامه یون کیوب – ionCube است که علاوه بر رمزگذاری روی کدها، باعث بهبود سرعت صفحات نیز می شود. عملکرد این سیستم بقدری خوب است که پس از رمزنگاری، هیچکس جز شما قادر نیست به سورس برنامه تان دست پیدا کند. ما در مقاله‌ای در باره اینکه یون کیوب چیست به طور کامل صحبت کرده‌ایم، می‌توانید آن را مطالعه کنید.
ضرورت استفاده از یون کیوب با نام بردن مزیت های این نرم افزار برای شما روشن خواهد شد. با استفاده از Ioncube، کدهای PHP دیگر قابل مشاهده نیستند و ویرایش و اجرای آنها نیز بدون لایسنس امکان پذیر نخواهد بود و به راحتی انکد کدهای php را انجام داد.
نسخه 8 یون کیوب در سال 2018 عرضه شد. این ورژن از یون کیوب، از PHP 5.4 پشتیبانی می کرد. در سال 2014 ویژگی ها و قابلیت های جدیدی به ioncube اضافه شد که رابط کاربری گرافیکی آن برای کاربران OS X جزو شاخص های این نسخه بود. سال 2014 با روی کار آمدن Encoder 8.3، پشتیبانی از PHP ورژن 5.5 نیز به دایره قابلیت های آن افزوده شد.
ضرورت استفاده از یون کیوب آنجایی آشکار شد که سال 2015 با رونمایی از Ioncube 9، کدهای نوشته شده امکان پشتیبانی از نسخه 5.6 را نیز داشت. همینطور ویژگی های امنیتی اجازه می داد تا کدهای وارد شده در زمان اجرا، با استفاده از الگوریتم رمزگشایی شود. رمزگذاری بر روی فایل های xml و همچنین پشتیبانی از کلیدهای پویا – Dynamic and External Keys که از نسخه 10 به بعد در دسترس بود، این برنامه قدرتمند را یکه تازه عرصه رقابت در دنیای پلتفرم های انکود و دیکود کرده است.
به مثال زیر توجه کنید:

Decode sample:
echo phpinfo();
Encoded sample:
cuhc7edh837dhcjcijefdjo

یون کیوب لودر چیست؟

یون کیوب لودر، یک ماژول و کتابخانه ای رایگان برای رمز گشایی اسکریپت های PHP است که قبلا توسط ionCube PHP Encoder کدگذاری شده اند. هرچند 90 درصد همه سرورها از گذشته ioncube را نصب کرده اند، با این حساب لازم است تا از این موضوع اطمینان حاصل شود.
یون کیوب لودر از تکنیک compiling the bytecode – کامپایل کردن بایت کد ها استفاده می کند، بدین ترتیب سورس کد اصلی حذف و زمان اجرا یا runtime کاهش می یابد. برنامه IonCube Loader به عنوان php اکستنشن – PHP extension شناخته شده و پروسه خواندن – Read و اجرا – Run فایل های کد گذاری شده را به هنگام اجرا مدیریت می کند.

نحوه تشخیص نصب بودن Ioncube Loader بر روی سرور

برای استفاده از ionCube encoded و secured PHP files، باید ionCube Loader بر روی سرور نصب بشد. معمولا Ioncube Loader روی سرورهای اشتراکی و سرور های مجازی که از PHP 5 بهره می برند فعال است اما بازهم قادر هستید تا با بررسی فایل phpinfo.php، عبارت ioncube را جستجو کنید.

مزیت های استفاده از ioncube

• حفاظت از کدها و سورس اسکریپت ها توسط قدرتمند ترین سرویس رمزنگاری دنیا
• پشتیبانی از آخرین نسخه های PHP
• انقضای زمانی کدها از PHP Encoder 10 به بعد
• رمزگذاری فایل های XML از PHP Encoder 10 به بعد
• بهره گیری از command line Encoders برای آتومیشن
• پشتیبانی از Dynamic and External Keys برای حداکثر امنیت
• انتخاب encoding نسخه 5.6 تا 7.4 با سرعت بالا
• محدود کردن مکان های استفاده از کد
• انتخاب انواع کدگذاری بر روی فایل های برنامه
• لایسنس گذاری روی کدها و برنامه ها
• رابط کاربری گرافیکی قدرتمند و آسان برای Windows و OS X
• پشتیبانی PHP Encoder از Windows، Linux، FreeBSD و OS X
• پشتیبانی کامل از زبان فارسی
• سازگار با تمام سرورها
• بصرفه و بسیار مناسب در هزینه
• حفظ امنیت بی مثال تمام پروژه ها و نرم افزارها