توسعه دهندگان زبان برنامه نویسی php برای محدود کردن دسترسی کاربران به کدهای خود آن‌ها را قفل یا کدگذاری می‌کنند. امروزه استفاده غیر مجاز از نرم افزارها، قالب‌ها و … باب شده است به همین دلیل برنامه نویسان باید با استفاده از روش‌های مختلفی قفل php را انجام دهند. انکد کردن کدها و فایل‌ها دسترسی هکرها به اطلاعات حساس وب سایت را هم کم‌تر خواهد کرد. توسعه دهندگان می‌توانند از نرم افزارهای مختلفی همچون ioncube و zend guard استفاده کنند. البته از نرم افزار یون کیوب بسیار بیشتر از نرم افزارهای دیگر برای کدگذاری در این زبان برنامه نویسی استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید که یون کیوب چیست به این مقاله مراجعه کنید. در ادامه به بررسی روش‌های کدگذاری قایل‌های php اشاره خواهیم کرد.

انکد کدهای php با استفاده از IonCube

بیشتر توسعه دهندگان زبان php از این نرم افزار برای رمزنگاری فایل های phpاستفاده می‌کنند. شما باید این نرم افزار را به دلار خریداری کنید و از آن استفاده نمایید. زمانی که شما کدها و فایل‌های خود را با استفاده از یون کیوب انکد کنید دیگر کسی نمی‌تواند به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشد. این موضوع می‌تواند امنیت سایت شما را بسیار بالاتر ببرد. اگر چه نرم افزار ioncube به صورت غیر رایگان برای شما این عملیات را انجام می‌دهد اما نسخه کرک شده و رایگان آن هم در اختیار کاربران قرار گرفته است.
حال در ادامه به خواهیم گفت که با استفاده از نرم افزار یون کیوب چگونه کدهای php را انکد کنیم؟
• شما باید ابتدا نرم افزار را دانلود کرده و آن را باز کنید.
• بعد از آن باید بر روی گزینه new project کلیک نمایید.
• حال یک پنجره برای شما باز می‌شود که نام آن project setting است. شما باید در قسمت project source folder فایل‌هایی که قصد انجام قفل php بر روی آن‌ها را دارید را انتخاب کنید. شما باید در این پنجره ورژن php را هم انتخاب کنید و تنظیمات مربوطه را انجام دهید.

مراحل انکد کردن کد php با استفاده از ioncube
مراحل انکد کردن کد php با استفاده از ioncube

• بعد از انجام مرحله بالا باید بر روی تب target کلیک کنید. هدف از رفتن به این تب انجام دادن تنظیمات برای قرار گیری فایل کد گذاری شده در پوشه هدف است. شما باید در قسمت target folder name پوشه مقصد را انتخاب کنید تا فایل‌ها بعد از کدگذاری در آن جا کپی شوند. حتماً در نظر داشته باشید که تیک گزینه allow target to be within the source tree را فعال نمایید تا قفل php به خوبی انجام گیرد.

ذخیره کردن فایل php کدگذاری شده

بعد از انجام مراحل بالا قفل کردن فایل های php انجام شده و فایل کد گذاری شده برای شما در پوشه هدف کپی خواهد شد. البته باید بدانید که این نرم افزار امکان لایسنس گذاری برای فایل‌ها و کدهای شما را هم در نظر گرفته است. با لایسنس گذاری تنها کسانی که بر روی سیستم یا سایت خود لایسنس شما را خریداری کرده باشند می‌توانند از فایل‌های شما استفاده کنند. برای این کار باید به تب restrictions بروید. شما می‌توانید در قسمت ip یک آی پی برای آن تعریف کنید و در قسمت on date یک تاریخ برای آن تنظیم نمایید.

• علاوه بر این، این نرم افزار دارای قسمت‌ها و تب‌های دیگری هم است که کاربردهای خود را دارند. برای مثال در تب customisation می‌توانید در قسمت add text یک متن را وارد کنید. این متن در درون فایل رمزنگاری شده قرار داده می‌شود. همچنین در تب messages می‌توانید یک پیام را وارد کنید. این پیام زمانی کاربرد دارد که یک نفر قصد دارد فایل را بدون لایسنس باز کند. به این ترتیب برای او پیغام لایسنس معتبر نمی‌باشد یا هر پیام دیگری که وارد کرده‌اید نمایش داده می‌شود.
• در پایان می‌توانید بر روی گزینه ok کلیک نمایید تا فایل‌های شما کپی شوند.

انکد کدهای php با استفاده از zend guard

یکی دیگر از برنامه‌هایی که از آن برای قفل php استفاده می‌شود نرم افزار zend guard است. این نرم افزار قادر است تا فایل‌های php که توسط شما کد نویسی شده‌اند را به فرمت باینری تبدیل کند. این نرم افزار دارای ویژگی‌های بسیار خوبی است.
به عنوان نمونه زمانی که شما فایل‌های خود را کد گذاری می‌کنید فایل‌های جدید به صورت کاملاً منظم و به همان ترتیب به جای فایل‌های قبلی قرار خواهند گرفت. همچنین از این برنامه هم می‌توان برای قفل php و انکد استفاده کرد و هم می‌توان برای فایل‌های خود لایسنس قرار داد.
همچنین این شرکت برای اینکد کردن و باز کردن کدهای php هم نرم افزاری ارائه داده است. توسعه دهندگان می‌توانند برای باز کردن کدها از نرم افزار zend guard loader هم استفاده کنند.

جمع بندی

توسعه دهندگان برای شخصی سازی کدهای خود می‌توانند با استفاده از نرم افزارهای مختلف عملیات لایسنس گذاری را انجام دهند. در اینترنت ابزارهای زیادی وجود دارند که ادعا دارند این کار را به خوبی انجام می‌دهند. ما در بالا دو روش برای انکد کردن و محافظت از کدهای php را برای شما ارائه داده‌ایم. حتماً دقت داشته باشید که قبل از کد گذاری از کدهای خود یک بک‌آپ تهیه کنید. با استفاده از نرم افزار ioncube شما می‌توانید به صورت آنلاین و بدون نیاز به فایل‌های لودر کدهای خود را اجرا کنید.
به این ترتیب در صورت رخ دادن مشکل شما یک نسخه از فایل‌های خود دارید. با استفاده از دو نرم افزار بالا می‌توانید امنیت کدهای خود را بالا ببرید. همچنین از پابلیک شدن کدها خود جلوگیری به عمل می‌آورید.

چرا کدهای php را انکد می‌کنند؟

توسعه دهندگان زبان برنامه نویسی php برای محدود کردن دسترسی کاربران به کدهای خود آن‌ها را قفل یا کدگذاری می‌کنند.