ioncube Loader یک افزونه یا ماژول PHP است که PHP را قادر می سازد تا فایل‌های محافظت شده و کدگذاری شده را با استفاده از نرم افزار ioncube Encoder بارگذاری کند. این افزونه در نرم‌افزارهای تجاری بیشتر برای محافظت از کدهای منبع و جلوگیری از قابل مشاهده و شناسایی بودن آنها استفاده می‌شود. قبلا به طور کامل توضیح داده ایم که یون کیوب چیست، در این مقاله نحوه نصب و پیکربندی ioncube Loader را با PHP در Debian و Ubuntu توضیح خواهیم داد. برای یادگیری نصب یون کیوب روی لینوکس با ما همراه باشید.


پیش‌نیازهای نصب

قبل از وارد شدن به مراحل نصب، باید یک سرور Ubuntu یا Debian را با یک وب سرور مانند Nginx یا Apache به همراه PHP نصب شده اجرا کنید. اگر وب سرور و PHP روی سیستم خود ندارید، می‌توانید آنها را با استفاده از apt package manager نصب کنید.
اکنون با داشتن این پیش نیازها مراحل نصب یون کیوب بر روی لینوکس را دنبال کنید.


مراحل نصب و راه‌اندازی یون کیوب


قدم اول: نصب وب سرور Nginx یا Apache با PHP


اگر از قبل یک وب سرور Nginx یا Apache در حال اجرا با PHP بر روی سیستم خود دارید؛ می‌توانید این مرحله را نادیده بگیرید. در غیر اینصورت از دستور apt commandزیر برای نصب استفاده کنید.

وقتی عملیات نصب Nginx یا Apache را بر روی PHP به اتمام رسانید، می‌توانید وب سرور را راه‌اندازی و فعال کنید. به این ترتیب با استفاده از دستورات زیر در هنگام بوت شدن سیستم به طور خودکار راه اندازی خواهد شد.

Start apache web server
$ sudo systemctl start apache2
$ sudo systemctl enable apache2
Start nginx + php-fpm server
$ sudo systemctl Start nginx
$ sudo systemctl enable nginx
$ sudo systemctl start php7.0-fpm
$ sudo systemctl enable php7.0-fpm
قطعه کد php برای نصب وب سرور Nginx یا Apache

 قدم دوم: دانلود فایل ioncube Loader

 برای دانلود فایل به وب سایت ioncube Loader  بروید و فایل‌های نصب را دانلود کنید. توجه داشته باشید که این فایل‌ها برای معماری‌های ۶۴ بیتی و ۳۲ بیتی به صورت جداگانه ارائه می‌شوند.

بنابراین با توجه به سیستمی که از آن استفاده می‌کنید و توزیع لینوکسی که دارید، فایل مناسب را دانلود کنید.

 مطابق با استراکچر توزیع لینوکس فایل‌های ioncube Loader را با استفاده از دستور Wget در پوشه/tmp  دانلود کنید.

دانلود فایل یون کیوب برای نصب روی لینوکس

 در مرحله بعدی فایل دانلود شده را با استفاده از دستور tr از حالت فشرده خارج کرده و به پوشه زیپ نشده تبدیل کنید. سپس دستور LS را اجرا کنید تا فایل‌های ioncube Loader  مختلف را برای نسخه‌های PHP  فهرست کند.

$ tar -zxvf ioncube_loaders_lin_x86*
$ cd ioncube/
$ 1s -1
تکمیل مراحل نصب یون کیوب روی لینوکس

قدم سوم: نصب یون کیوب برای  PHP

  در قسمت قبلی فایل‌های متنی مختلفی برای ioncube loader بر روی سیستم شما دانلود می شود شما باید فایل مناسب نسخه PHP خود را  انتخاب کنید. برای دانستن نسخه PHP نصب شده بر روی سرور خود می‌توانید دستور زیر را اجرا کنید.

$ php -v

مراحل نصب یون کیوب برای php

 برای مثال در نمونه ای که ما در اینجا اجرا کرده ایم نسخه PHP از نوع PHP 7.0.25 است.

 در مرحله بعدی باید محل ذخیره‌سازی این نسخه PHP را بر روی دستگاه خود پیدا کنید؛ تا بتوانید فایل‌های ioncube Loader را روی آن نصب کنید.

 برای این کار می توانید از دستور زیر استفاده کنید.

Extension_dir => /usr/lib/php/20151012 => /usr/lib/php/20151012

 سپس فایل مناسب PHP خود را از میان فایل‌های دانلود شده برای ioncube Loader بر روی مسیری که مشخص شده است کپی کنید.

$ sudo cp /tmp/ioncube/ioncube_loader_lin_7.0.so /usr/lib/php/20151012
مسیر کپی کردن فایل نصبی یون کیوب لودر

 حتما مطمئن شوید که دایرکتوری افزونه و نسخه PHP را با توجه به پیکربندی سیستم خود در دستور ارائه شده در بخش قبل جایگزین کرده‌اید.

 قدم چهارم: پیکربندی یون کیوب بر روی  PHP

 پس از نصب یون کیوب باید آن را برای کار با PHP در فایل php.ini پیکربندی کنید. همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است Debian  و Ubuntu از فایل‌های مختلف php.ini برای ‏PHP CLI PHP FPM استفاده می‌کنند.

 سپس خط دستوری زیر را به عنوان آخرین خط فایل php.ini in اضافه کنید. توجه داشته باشید که در این دستور مکان دایرکتوری افزونه و نسخه PHP شما با توجه به پیکربندی سیستم‌تان به درستی نوشته شده باشد.

Zend_extension = /usr/lib/php/20151012/ioncube_loader_lin_7.0.so
قطعه کد پیکربندی یون کیوب بر روی  PHP

 در نهایت فایل را ذخیره کرده و از آن خارج شوید. اکنون باید وب سرور Apache  یا Nginx  را مجدداً راه‌اندازی کنید تا بار گذارهای ioncube وارد عمل شود.

Start apache web server
$ sudo systemctl restart apache2
Start nginx + php-fpm server
$ sudo systemctl restart nginx
$ sudo systemctl restart php-fpm

 قدم پنجم: یون کیوب را تست کنید

 در این مرحله برای اطمینان از نصب و پیکربندی درست یون کیوب بر روی سرور لازم است یک بار دیگر ورژن PHP خود را مورد بررسی قرار دهید. اگر نصب و پیکربندی شما به درستی انجام داد داده شده باشد، پیامی می‌بینید که نشان می‌دهد PHP با پسوند ioncube Loader نصب و پیکربندی شده است. در این حالت وضعیت باید فعال باشد.

 شکل زیر نمونه ای از این خروجی را به شما نشان می دهد.

مراحل تست یون کیوب

 جمع بندی

 نصب یون کیوب برای ایمن سازی فایل‌های PHP شما بسیار ضروری است. با نصب و پیکربندی این افزونه شما می‌توانید امنیت وب‌سایت خود را به شدت بالا ببرید.

ioncube Loader چیست؟

ioncube Loader یک افزونه یا ماژول PHP است که PHP را قادر می سازد تا فایل‌های محافظت شده و کدگذاری شده را با استفاده از نرم افزار ioncube Encoder بارگذاری کند.