بسیاری از توسعه دهندگان php فایل‌های خود را انکد یا قفل می‌کنند تا دیگران نتوانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند. آن‌ها از این طریق از پخش شدن سورس پروژه خود جلوگیری به عمل می‌آورند. به طور معمول توسعه دهندگان این زبان از نرم افزار ioncube برای کد گذاری کدهای این زبان استفاده می‌کنند. البته نرم افزارها و روش‌های زیادی به مانند استفاده از تابع‌ها وجود دارد که توسعه دهندگان از آن‌ها برای کدگذاری استفاده می‌کنند. در صورت کد گذاری کسی نمی‌تواند کدهای php را ببیند و آن‌ها را تغییر دهد و یا از آن‌ها استفاده کند. اما راه‌هایی وجود دارد تا بتوان این کدها را دیکد کرد. ما در این مقاله به بررسی راه‌های مختلف برای دیکد کردن کدهای php می‌پردازیم پس با ما همراه باشید.

سایت دیکد کردن کدهای php

در حال حاضر برنامه‌های زیادی وجود دارند که می‌توان با استفاده از آن‌ها فایل‌های ioncube را دیکد کرد. اما بیشتر این نرم افزارها که به صورت رایگان عرضه شده‌اند تنها می‌توانند نسخه‌های قدیمی ioncube را دیکد کنند. اما واقعاً چه راه‌هایی برای دیکد کردن این کدها وجود خواهد داشت؟
یکی از راه‌ها برای انجام این کار استفاده از سایت‌های تخصصی دیکد کردن کدهای php است. به عنون مثال شما می‌توانید از سایت easytoyou.eu استفاده کنید. البته باید بدانید که این سایت خدمات خود را به صورت رایگان ارائه نمی‌دهد. برای استفاده از این سایت باید مراحل زیر را دنبال کنید:
• ابتدا شما باید به این سایت وارد شوید. بعد از آن شما باید نسخه php مورد نظر خود را انتخاب کنید.

یکی از سایت های مختص دیکد کردن کد php
نمایی از سایت easytoyou برای دیکد فایل php

• بعد از این مرحله باید فایل php که کدگذاری شده است را بارگذاری کنید. حال باید بر روی گزینه Decode کلیک نمایید.

نحوه انتخاب کردن فایل کد php برای دی‌کد کردن در سایت easytoyou
مراحل دیکد کردن فایل php در این سایت

• شما باید چند ثانیه منظر بمانید تا فایل دیکد شده را به شما تحویل دهد.
البته باید بدانید که اگر به صورت رایگان قصد استفاده از آن را دارید تنها حدود سی خط اول کد را به شما تحویل خواهد داد. برای استفاده از تمامی امکانات سایت باید اشتراک سایت را دریافت نمایید. برای دریافت اشتراک از این سایت می‌توانید در آن ثبت نام کنید. بعد از آن با مراجعه به قسمت کنترل پنل اشتراک خود را انتخاب و دریافت نمایید. البته سایت‌های دیگری هم هستند که در این زمینه فعالیت می‌کنند.

هزینه اشتراک ماهیانه سایت‌های دی‌کد کردن کد php
هزینه اشتراک ماهیانه سایت‌ easytoyou دیکد کردن کد php

استفاده از توابع برای دیکد کردن کد php

گاهی اوقات توسعه دهندگان از توابع مختلف برای کد گذاری کدهای خود استفاده می‌کنند. به این ترتیب باید از توابع کمک گرفت تا بتوان کدها را دیکد کرد. در ادامه به بررسی این توابع می‌پردازیم:

استفاده از تابع str_rot13

با استفاده از تابع str_rot13 توسعه دهندگان عمل کد گذاری را انجام می‌دهند. این تابع حروف کدها را به 13 امین حروف بعدی در زبان انگلیسی تغییر خواهد داد. باید بدانید که اگر توسعه دهنده از این تابع استفاده کرده باشد اعداد و کاراکترهای ویژه تغییر نمی‌کنند و تنها حروف تغییر می‌کنند.
برای این که کدهای انکد شده را دیکد کنیم تنها باید از همان تابع استفاده کنیم. به‌عنوان مثال فرض کنید که یک رشته در کد وجود دارد که با استفاده از این تابع اینکد شده است. اگر خروجی این رشته برابر با nzve znyrx 22 باشد باید از این تابع به صورت زیر استفاده کنید:

<?php
echo str_rot13(‘nzve znyrx 22 ’);
?>

کد بالا رشته amir malek 22 را برای شما نمایش خواهد داد. باز هم یادآوری می‌کنیم که این کد تنها در صورتی کارایی خواهد داشت که توسعه دهنده با استفاده از این تابع اقدام به کدگذاری کدهای php کرده باشد.

استفاده از تابع base64_decode

اگر توسعه دهنده از تابع base64 برای Encode کردن کدهای این زبان برنامه نویسی استفاده کرده باشد می‌توان با استفاده از تابع base64_decode این کدها را دیکد کرد و از آن‌ها استفاده کرد.
برای کد گشایی باید از تابه زیر استفاده کنید:

<? php
echo base64_decode('');
?>

درون تابع بالا باید رشته‌ای که کد گذاری شده است را قرار دهید. در صورتی که توسعه دهنده از تابع base64_encode استفاده کرده باشد می‌توان آن را دیکد کرد. اما برخی از اوقات کاراکتری خارج از الفبای انگلیسی که در محدوده base64 وجود دارند در کدها یافت می‌شوند. باید از تابع کامل‌تری استفاده کرد. به همین دلیل باید از این تابع به صورت زیر استفاده کنید:

String base64_decode(string $data [, bool $strict=false]);

در این تابع باید اطلاعات و کدهای کد گذاری شده و قفل شده را به عنوان ورودی به تابع فوق بدهیم. با دادن این اطلاعات می‌توانیم اطلاعات رمزگشایی‌شده را در خروجی دریافت نماییم. تابع بالا تکمیل شده تابع اولی است. اگر اطلاعاتی به صورت bool به تابع بدهیم و یا این که اطلاعات ما از حروفی خارج از الفبای base64 استفاده کرده باشد، متغیر پس از پایان اجرای تابع مقدار false خواهد گرفت. البته باید بدانید که متغیر بولین در این تابع به صورت دلخواه آورده می‌شود.


سخن پایانی

اینکد کردن فایل‌های php امری مرسوم در بین توسعه دهندگان به حساب می‌آید. آن‌ها با استفاده از نرم افزارها و کدهای مختلف، کدهای خود را به نوشته‌های غیر قابل فهم برای عموم تبدیل می‌کنند. با استفاده از روش‌های بالا شما می‌توانید این کدهای غیر قابل فهم را به رشته‌های قابل فهم تبدیل کنید. با تبدیل آن‌ها می‌توانید آن‌ها را دست‌کاری و از آن‌ها استفاده کنید

چگونه کدهای php خود را دیکد کنیم؟

در صورت کد شدن با ابزارهایی همچون یون کیوب انکودر، اگر خوش شانس باشید و این کدگذاری با نسخه های قدیمی و به شکل ساده انجام شده باشد به کمک یون کیوب دیکودر های آنلاین همچون سایت easytoyou می توانید این کار را انجام دهید و اگر کدگذاری توسط توابع خود PHP انجام شده باشد شما با استفاده از توابع base64_decode یا str_rot13 می‌توانید کدهای پی اچ پی را دیکد کنید.

دیکد کردن کد پی اچ پی چیست؟

بسیاری از توسعه دهندگان php فایل‌های خود را انکد یا قفل می‌کنند تا دیگران نتوانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند. شکستن قفل و رمزنگاری اعمال شده روی کدهای PHP را دیکد کردن می گویند که به کمک آن مجددا سورس کد فایل PHP در اختیار کاربر قرار گرفته و می تواند ضمن مشاهده سورس خام فایل PHP، از آن استفاده کرده یا در آن تغییرات خود را اعمال کند.