زبان برنامه‌نویسی PHP یک زبان برنامه‌نویسی شناخته شده و پرکاربرد است که معمولاً برای توسعه وب استفاده می‌شود. با توجه به متن باز بودن PHP، از آنجایی که سورس کدهای PHP به راحتی قابل مشاهده و ویرایش هستند، این امکان را فراهم می‌کند تا افرادی با سو استفاده از کدهای دیگران، بتوانند آنها را تغییر دهند، محدودیت ها (همچون لایسنس‌ محصولات) را دور بزنند یا حتی کدهای نوشته شده توسط شما را به نام خودشان به ثبت برسانند! هر شخصی می‌تواند از کدهای آن استفاده کند، آن‌ها را تغییر دهد و یا حتی به صورت رایگان آن‌ها را به نمایش بگذارد. به همین خاطر، حفظ امنیت کدهای PHP از بزرگ‌ترین دغدغه‌های برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان وب محسوب می‌شود.

به دنبال حل این مشکل، نرم افزاری به نام یون‌کیوب انکودر ( Ion cube Encoder)  به بازار عرضه شده است تا بتواند از سورس کدهای زبان PHP در برابر سوء استفاده رقبا و حملات هکرها محافظت کند؛ اما از آنجایی که هزینه خریداری اشتراک این نرم افزار زیاد است و قابل ذکر است نرم‌افزار یون‌کیوب انکودر در نسخه‌های مختلفی اعم از Basic, Pro و Cerberus به فروش می‌رسد و در ارزان‌ترین حالت حدود 200 دلار معادل 8 میلیون تومان قیمت دارد که مهمترین چالش برای توسعه‌دهندگان در استفاده از این ابزار قدرتمند به شمار می‌رود.

سرویس کُپی‌بَن راه اندازی شده است تا با ارائه امکانات نرم افزار یون‌کیوب انکودر، هزینه و مشکلات دسترسی را برای افراد به حداقل برساند. با توجه به اهمیت سرویس کُپی‌بَن و موفقیت آن در عرصه رمزنگاری کدهای برنامه‌نویسی PHP،‌ ما در این مطلب قصد داریم تا به صورت کامل آن را به شما معرفی کنیم.

یون کیوب انکودر چیست؟

با توجه به اینکه حفظ امنیت کدهای PHP برای سال‌ها دغدغه اصلی برنامه‌نویسان و دولوپرها بوده است، نرم افزار یون کیوب انکودر (Ion cube Encoder) توسط شرکت نرم افزاری Ion Cube Ltd  به بازار عرضه شد. این شرکت در سال ۲۰۰۲ و در کشور انگلستان تاسیس شد و تمرکز خود را بر توسعه ابزارهایی جهت حفظ امنیت سورس کدهای PHP قرار داد. یون کیوب انکودر یکی از محبوب‌ترین نرم افزارهای شرکت Ion Cube Ltd است که با هدف رمزنگاری و محافظت از سورس کدهای PHP طراحی شده است.

این نرم افزار از نسخه‌های 5.4 گرفته تا آخرین نسخه PHP یعنی 8.1 پشتیبانی می‌‌کند و خوشبختانه ماژول اختصاصی آن یعنی ion cube loader در کلیه سرویس‌های میزبانی وب به صورت پیش فرض قابل نصب و فعال سازی است؛ در نتیجه، شما برای استفاده از فایل‌های رمزنگاری شده توسط یون‌کیوب، نیازی به نصب یک ابزار جداگانه ندارید.

کـپی‌بـن، اولین یون‌کیوب انکودرآنلاین

سرویس کپی‌بَن با در نظر گرفتن همه نیازهای کاربران علی الخصوص توسعه دهندگان ایرانی، کلیه امکانات موجود در نسخه دسکتاپی و لینوکس نرم‌افزار یون‌کیوب انکودر Pro را به صورت آنلاین و مبتنی بر وب در اختیار همه کاربران فضای دیجیتال قرار می‌دهد تا کاملا مستقل از سیستم‌عامل، به امکانات بی‌نظیر یون‌کیوب انکودر دسترسی داشته باشند.

از مهمترین ویژگی های کپی‌بن، ارائه خدمات کد‌گذاری فایل PHP بدون نیاز به تهیه لایسنس گران قیمت یون‌کیوب انکودر توسط توسعه‌دهنده است.

کلیه توسعه‌دهندگان می‌توانند 5 فایل اول خود را به‌صورت کاملا رایگان در کپی‌بن انکود (Encode) کنند و پس از آن نیز با مبلغی بسیار ناچیز سایر فایل‌های مورد نیاز خود را کدگذاری کنند.

همه عملیات داخل کپی‌بَن به‌صورت خودکار انجام می‌شود. یعنی نیاز نیست شما فایل را ارسال کنید و منتظر باشید تا ما به‌صورت دستی فایل را به نرم‌افزار منتقل کرده و عملیات رمزنگاری را انجام دهیم سپس مجددا به‌صورت دستی فایل‌های رمزنگاری شده را در اختیارتان قرار دهیم! 

کپی‌بَن به‌صورت کاملا خودکار، آنلاین و در همان لحظه (با توجه به حجم فایل‌های شما)، در کمتر از چند دقیقه فایل‌های رمزنگاری شده را در حساب کاربری شما در اختیارتان قرار می‌دهد.

سرویس کُپی‌بَن چه امکاناتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد؟

سرویس کُپی‌بَن با در نظر گرفتن همه نیازهای کاربران علی‌الخصوص توسعه‌دهندگان ایرانی، کلیه امکانات موجود در نسخه دسکتاپی و لینوکس نرم‌افزار یون‌کیوب انکودر Pro را به صورت آنلاین و مبتنی بر وب در اختیار همه کاربران فضای دیجیتال قرار می‌دهد. بنابراین، این امکان برای شما فراهم می‌شود تا کاملا مستقل از نوع سیستم‌ عاملی که دارید، به امکانات بی‌نظیر یون‌کیوب انکودر دسترسی پیدا کنید. همانطور که گفتیم، ارائه خدمات کد‌گذاری فایل PHP بدون نیاز به تهیه لایسنس گران قیمت یون‌کیوب انکودر توسط توسعه‌دهنده از مهم‌ترین ویژگی‌های کپی‌ بن است. علاوه بر این، کپی بن امکانات ارزشمند دیگری را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد:

  • هزینه بسیار مقرون به صرفه؛ ضمن اینکه شما می‌توانید ۵ سورس کد اول خود را به‌صورت کاملا رایگان در کپی‌بن انکود (Encode) کنید، پس از آن نیز با پرداخت مبلغی بسیار ناچیز می توانید سایر سورس کدهای موردنظر خود را کدگذاری (رمزنگاری) کنید.
  • همه عملیات در سرویس کپی بن به صورت خودکار انجام می‌شوند؛ بنابراین به محض انتخاب فایل موردنظر، فرایند رمزنگاری آغاز می‌شود و فایل نهایی در کمتر از چند دقیقه در اختیار شما قرار می‌گیرد.

شما با استفاده از کپی بن می‌توانید به دو روش «مبهم سازی» (Obfuscate) و «رمزنگاری» (Encrypt) از کدهای PHP خود محافظت کنید.

  • علاوه بر فایل‌های PHP، سرویس کپی بن می‌تواند فایل‌های XML را نیز رمزنگاری کند.
  • شما می‌توانید پس از رمزنگاری سورس کد موردنظر، امضای دیجیتال خود را به آن اضافه کنید. در شرایطی که کاربران نتوانند کدهای اجرا شده را مشاهده کنند، با استفاده از سرویس کپی بن می‌توانید پیغام سفارشی موردنظر خود را برای آن‌ها نمایش دهید.
  • با استفاده از سرویس کپی بن می‌توانید اجرای کد PHP خود را به یک دامنه یا سرور خاص محدود کنید و اسکریپت‌های PHP shell را نیز رمزنگاری کنید.
  • می‌توانید به فایل‌های رمزنگاری شده کامنت اضافه کنید.
  • به کمک کپی بن می‌توانید به کاربران مختلف اجازه دسترسی به فایل‌های کدگذاری شده را بدهید.
  • می‌توانید فایل‌هایی را اجرا کنید که پس از یک دوره زمانی خاص منقضی شده‌اند.

چرا ژاکِت روی کپی بن سرمایه گذاری کرد؟

کُپی‌بَن با گذشت زمانی کوتاه از طرف بسیاری از توسعه‌دهندگان ایرانی مورد استقبال قرار گرفته است و در حال حاضر، جامعه برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان ایرانی از خدمات آن استفاده می‌کنند. در این میان، به علت توسعه و پیاده‌سازی امکانات وردپرس به زبان PHP و همچنین پشتیبانی سرویس کُپی‌بَن از همه نسخه‌های زبان PHP، توسعه‌دهندگان محصولات وردپرسی بیش از سایر کاربران از این سرویس استقبال کرده‌اند.

سرویس کُپی‌بَن با وبسایت https://www.copyban.com خدمات منحصر به فردی را برای توسعه‌دهندگان وردپرسی در دل خود جای داده است که از جمله این خدمات، ارائه ابزارها و امکانات ویژه برای سازگاری فایل‌های کدگذاری شده با نسخه‌های مختلف وردپرس، نسخه‌های مختلف PHP و همچنین ارائه مقالات تخصصی برای این دسته از کاربران است.

از این رو محمد حسین طاهری،‌ مدیر محصول ژاِکت‌،‌ علت سرمایه گذاری مجموعه ژاکِت بر روی سرویس کُپی‌بَن را اینطور بیان می‌کند:

« مجموعه ژاکت چندین سال است با حمایت از توسعه دهندگان ایرانی سعی در ارتقا کیفی محصولات ایرانی و کمک به توسعه بازار وردپرس فارسی با خلق ارزش با اصالت دارد. از آنجایی که یکی از دغدغه های اصلی این توسعه دهندگان محافظت از کدهای خود به منظور جلوگیری از کپی شدن غیر مجاز دستاورهایشان و سو استفاده از کدهای توسعه داده شده خود بود،‌ تصمیم گرفتیم تا یک سرویس حرفه‌ای برای انکد کردن محصولات این توسعه دهندگان فراهم کنیم. با بررسی های انجام شده در بازار ایران و جهان، متوجه شدیم سرویس کُپی‌بَن این امکان را دارد تا به کامل ترین شکل این نیاز را برآورده کند. به همین خاطر از مهرماه ۱۴۰۱ با مدیران این سرویس جلساتی را برگزار کردیم و پس از بررسی های دقیق پلتفرم توسعه داده شده ایشان، در دی ماه ۱۴۰۱ تصمیم به سرمایه گذاری و خرید کامل این سرویس گرفتیم.»

محمدحسین طاهری در ادامه اشاره دارد که:

«این سرویس امروز چابکی لازم جهت انکد کردن کدهای PHP را دارد اما ما قصد داریم به زودی با ادغام تجربه مجموعه ژاکِت با این سرویس، امکانات آن را بسیار چابک تر کنیم و آن را با آخرین تغییرات Ion cube Encoder همگان سازیم و با قدرت نفوذ ژاکت در وب فارسی، به مخاطبان وسیع‌تری، سرویس کُپی‌بَن را معرفی نماییم».

رشد کپی‌بن با سرمایه‌گذاری ژاکِت 

همان طور که گفته شد، در نهایت پس از ارزیابی دقیق و کامل طرفین، مجموعه ژاکت در راستای تامین نیازمندی توسعه دهندگان خود و جامعه برنامه‌نویسان ایران سرویس کپی‌بن را خریداری نمود و این سرویس را در کنار ژاکت وب، ژاکت سرویس و ژاکت آکادمی به عنوان چهارمین محصول از محصولات مجموعه ( برند ژاکت |  شرکت ژرف اندیشان کار و توسعه )، به سبد محصولی خود برای کاربران ایرانی اضافه گردید.

اکنون کُپی‌بَن عضوی جدید از مجموعه ژاکِت است و به زودی نسخه جدیدی از کُپی‌بَن با یک به روز‌رسانی گسترده در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. در نسخه جدید از کُپی‌بَن، تمام باگ‌ها و مشکلات شناسایی شده توسط واحد فنی ژاکت رفع شده است و با خیالی آسوده می‌توانید نسبت به استفاده از آن در وبسایت کُپی‌بَن اقدام کنید.